Våra träningsformer:

Vi kan idag erbjuda följande pass och intensitet:

Jympa soft - tar hänsyn, bygger upp och utmanar:
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.
Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.
Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning. Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas


Bas – varierat och utan hopp
Bas är en varierad och skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta. Bas är hoppfritt, men innehåller lite jogging eller andra steg som ”lättar” från golvet. Ledaren visar alternativ.


Medel – tempo och en del hopp:
Passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel är varierad och effektiv träning, t ex varvas tyngre övningar med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.


Medel/station – jympa med redskap ger mer styrketräning
Station är jympa med extra mycket styrka. Efter uppvärmning följer ett närmare 30 minuter långt styrkeavsnitt där vi under första delen tränar styrka utan redskap, dvs med kroppen som belastning. Under den andra och större delen av styrkeavsnittet tränar vi i stationer, såväl med som utan redskap, till exempel brädor och gummiband. Man gör tre till fyra varv med de olika stationerna och jobbar ungefär en minut per station. Övningarna vid stationerna är ”raka” och enkla att förstå. Efter all styrketräning följer ett rejält och svettigt konditionsavsnitt.
Totalt är passet 90 min.


Cirkelfys - funktionell, sportig träning i stationer:
Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.


Kombipass - Cirkelfys + IW
Samma funktionella pass Cirkelfys som ovan där 30 minuter kondition lagts till.
Funktionell styrka och härlig kondition i ett!


Indoor walking – individuell konditionsträning i grupp på cross-trainer:
Träningen genomförs på en crosstrainer. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen, men grundkänslan är som en blandning mellan joggning och skidåkning.
Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.
Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.
Indoor walking-passen finns med "platå", "utmaning" och spurt. Här väljer du själv din intensitet. Passen är för dig som är igång med din träning.
Indoor walking finns även i varianten Iw intervall (se nedan).


Indoor walking Intervall – tuff konditionsträning i intervaller:
Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.


Familjejympa
Familjejympan är lekfull Jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.

Flex 

Funktionell träning med fokus på rörlighet Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar.
Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.


Cross (Från 1 mars)
- varierad uteträning med löpning och styrketräning
I Cross blandas träning i stationer med löpning. Det är ett pass med mycket träningskänsla och tempo. Mellan stationerna är det förflyttning/löpning i 2-4 min i ett tempo kring 6-6.30 min/km. Cross är enkelt, effektivt och varierat. Här har alla möjlighet att ta ut sig utifrån sin nivå.


Skivstång / Intervall 

Effektiv och utmanande styrketräning med tuff kondition
Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.
Efter skivstångspasset plussas det på med 15 minuter konditionsträning i IW-hallen. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill.
Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.


Yoga - fysisk, lugn och meditativ
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga.
n upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir. 
Du behöver inte ha tränat yoga innan.